Sportvasten zonder coach

Publicatiedatum: 16-01-2021

Sportvasten heeft nog niet veel bekendheid dus je vraagt je waarschijnlijk af wat dit inhoud. Je gaat 10 dagen een soort dieet volgen en daarbij 20 tot 30 minuten per dag cardio training. Dit dieet bestaat uit 3 dagen afbouwen, 3 dagen vasten (soms met sap) en 4 dagen weer opbouwen. Na wat research door blogs te lezen, YouTube af te struinen en podcasts te luisteren besloot ik dit zonder coach te doen. De supplementen die je erbij dagelijks moet slikken had ik al in huis. Daarnaast ben ik gedisciplineerd genoeg en heb een goed portie doorzettingsvermogen om dit op eigen houtje te doen.

Waarom sportvasten?

Sportvasten kun je zien als een soort reset. Door weinig calorieën tot je te nemen maar daarnaast wel te sporten ga je van een suikerverbranding naar vetverbranding. Deze vetverbranding houdt na de kuur nog even aan. Het doel is dus niet afvallen, ook al is dat een fijne bijkomstigheid zo na de feestdagen. Je valt namelijk tussen de 2 en 6 kilo af. Belangrijker is nog dat je na deze kuur je energieker en fitter voelt. 

Ik heb er persoonlijk voor gekozen omdat ik zoiets nog nooit heb gedaan. Bij dit soort kuren twijfelde ik over de nut ervan. Door mij erin te verdiepen werd ik overtuigd, ook omdat het wetenschappelijk is bewezen. Daarnaast hou ik wel van een uitdaging en om dingen te testen. Het gevoel van honger vind ik vreselijk en daarom zorg ik ervoor dat ik altijd eten in de buurt heb. Met deze kuur wil ik ontdekken wat er mentaal en fysiek met mij gebeurd wanneer ik voor langere tijd honger heb en geen voeding tot mij neem. Ik wilde ook een weekje rust nemen van krachttraining om mijn spieren en lichte overbelasting te laten rusten. Met sportvasten mag je geen heftige krachttraining doen om zo spierafbraak zoveel mogelijk te voorkomen. Dit vasten is een goede stok achter de deur om niet alsnog m’n gewichten te pakken.

Kan iedereen sportvasten?

Sportvasten is voor mensen die al een gezond eetpatroon hebben en al meerdere keren per week sporten. Als je dus net begint met sporten of nog geen gezond eetpatroon hebt is dit niet de beste optie voor jou. De effectiviteit van het vasten is dan niet optimaal. Het is namelijk de bedoeling dat je na het vasten niet in je oude ongezonde eetpatroon terug valt. Dat zou zonde zijn van de behaalde resultaten. Wanneer je een medische achtergrond hebt zoals suikerziekte is deze kuur ook geen goede match.

Supplementen die ik gebruikte:

Magnesium

zink

B12

Selenium

Resveratrol

Vitamine D

Omega 3

BCAA als aminozuren

Optioneel:

Vitamine C of multivitamine

Dagboek sportvasten

Lees in mijn dagboek hoe ik het sportvasten heb ervaren en wat ik per dag at.

Dag 1

Ik was mijn dag begonnen met een kopje thee. Ik ben vervolgens 30 minuten gaan sporten. Naast het hardgelopen had ik ook wat jumping squats en bench presses tussendoor gedaan. Pas toen ik honger had ben ik gaan ontbijten en dit was om 09:30. Ik heb een appel en mandarijn gegeten als ontbijt. Voor de lunch at ik sla met olijven, tomaat en bleekselderij. Als ‘toetje’ at ik nog 25 gram walnoten. Als avondeten had ik 50 gram bulgur, venkel en als ‘toetje’ 25 gram amandelen. Ik heb geen dip gehad. Voor de lunch had ik wat honger, maar door te drinken ging deze trek weg. Deze dag is mij makkelijk afgegaan. Ik denk dat dit kwam doordat ik de dag ervoor wat uitgebreider had gegeten. 

Dag 2

Ik begon mijn dag hetzelfde als de dag ervoor al had ik deze ochtend al wel wat meer trek. Het kopje thee verminderde deze trek en ik ging weer op een lege maag een stukje hardlopen. Ik ontbeet weer met twee stuks fruit (appel en druiven) en als lunch rauwe groenten (wortel, sugar snaps en paprika). Als avondeten had ik zelfgemaakte tomaten- linzensoep. Deze dag was ik iets prikkelbaarder, minder scherp en mijn concentratie was niet optimaal. Ik heb weinig hongergevoel gehad. Wanneer mijn buik begon te rommelen nam ik wat te drinken. In de middag had ik een powernap van 25 minuten gedaan, maar ik twijfel of dit mij veel goeds deed. Ik ging met een beetje hongerig gevoel slapen en ben ook met een hongerig gevoel midden in de nacht wakker geworden. Verder heb ik wel goed geslapen.

Dag 3

Ik werd met hetzelfde gevoel wakker als ik ging slapen: een rommelende maag. Ook een kopje thee hielp hier niet tegen. Het hongerige gevoel had niet veel effect op het halfuurtje hardlopen. De appel en druiven gingen er goed in en ik voelde mij de rest van de dag goed. Als lunch had ik pompoen uit de airfryer en rauwe paprika. In de avond had ik weer dezelfde soep als de dag ervoor.

Dag 4

De eerste dag alleen maar sap. Ik had drie verschillende soorten groentesap gekocht bij de Lidl van 100 ml voor ontbijt, lunch en in de avond. Ik had in alle drie nog een eetlepel vegan proteïne poeder gedaan voor wat extra aminozuren. Ik had niet heel goed geslapen dus ik hield er rekening mee dat ik een dip zou hebben. Deze dip duurde bijna de hele ochtend. Hardlopen was zwaarder dan de andere dagen, maar de regen hielp ook niet mee. Na mijn middag powernap had ik weer genoeg energie. Ik had zelfs het huis een goede schoonmaakbeurt gegeven.

Dag 5

Ik werd wakker met een goed gevoel en had zin in de dag. Ik had beter geslapen, maar was wel vroeg wakker. Omdat sommige sportvastkuren ook in plaats van 3 dagen sap drinken echt 3 dagen vasten is (dus zonder sap) koos ik ervoor om deze dag geen sap te nemen. Het hardlopen wordt met de dag zwaarder en dat merk ik ook aan mijn hartslag die al bij een slakkengangetje boven de 90% zit. Tot ongeveer 14:00 uur heb ik geen moment een dipje of honger gehad. Ik heb het daarna dus wat rustiger aangedaan. In de avond was het wel zwaar. Bij het opstaan van de bank werd ik ook ligt in m’n hoofd en duizelig.

Dag 6

Deze nacht had ik over eten gedroomd. Een heerlijke hamburger met frietjes.Toen ik opstond voelde ik mij katerig. Een beetje wankel en licht misselijk. Dit volgde door veel oprispingen om de misselijkheid minder te laten worden. Het sporten ging met veel moeite. Ik ben dit keer ook maar 23 minuten gaan sporten in plaats van 30. Toen ik het eerste slokje sap weer nam voelde ik mijn lichaam direct opknappen. Ik heb de rest van de dag nog 2 sapjes gedronken van 100 ml. De energie kwam vervolgens weer terug. 

Dag 7

De energie komt steeds meer terug in mijn lichaam. Dit merkte ik ook tijdens het hardlopen. De appel en kiwi als ontbijt smaakte nog nooit zo goed. In de middag had ik rauwe groente (wortel, paprika en sugar snaps) en in de avond zelfgemaakte minestronesoep. Ik ben het hongergevoel nu wel een beetje zat. 

Dag 8

Ook al komt de energie steeds meer terug blijft het sporten zwaarder dan ik had gedacht. Ik had ontbeten met kwark, appel en een kiwi. Mijn lunch was een lichte salade met sla, olijven, bleekselderij en paprika en 25 gram rauwe noten. Als avondeten had ik gestoomde broccoli met seitan. Ik heb deze dag geen honger meer ervaren. De porties worden steeds normaler.

Dag 9

Vandaag was het sporten eindelijk niet meer zo zwaar en had ik 40 minuten hardgelopen en wat squats en push-ups gedaan. Ik had ook voor het eerst geen rommelende maag toen ik opstond. Mijn ontbijt was kwark met rood fruit en een halve grapefruit en lijnzaad. Als lunch weer een lichte salade met sla, tomaten, paprika, radijs, avocado en bleekselderij. Normaal gesproken had ik na zo een salade al na 2-3 uur honger gehad, maar nu ben ik langer verzadigd. Dit kan ook aan de mindset liggen die is veranderd en dat ik al een tijdje geen zware krachttraining had gedaan. Als avondeten had ik een salade met verse spinazie, klein portie vegan gyros van oesterzwammen en seitan. 

Dag 10

De laatste dag! Al voelt dat niet zo. Voor mijn gevoel was de kuur na de laatste sapdag al een beetje voorbij. Als ontbijt had ik een shake met kwark, banaan, 100% hazelnootpuree, en vegan proteïne poeder. Als lunch spinazie met radijs tomaten, avocado en bleekselderij en een dressing van Griekse yoghurt. Als avondeten had ik pompoen met broccoli rijst en oesterzwammen. Ik ben de hele dag verzadigd geweest ook al heb ik heel weinig calorieën gegeten. Ik had tussen 11:30 en 14:00 een afspraak. Het lukte mij zonder moeite om pas om 14:00 uur te gaan lunchen. Normaal had ik om 12:30 al m’n lunch bakje opengetrokken.

Conclusie

Ik heb mijn doel bereikt, namelijk comfortabeler zijn met een honger gevoel en een maaltijd uit kunnen stellen wanneer dit zo uit komt. Eerder ging ik ongeveer twee uur na de lunch om mij heen kijken voor een tussendoortje. Nu kan ik langer zonder en krijg ik minder snel trek naar iets. Ik had op dag 5 en 6 het gevoel dat al mijn opgebouwde kracht en conditie als sneeuw voor de zon was verdwenen, maar dit is niet het geval. Omdat ik bijna twee weken niet aan krachttraining had gedaan ben ik wel met lichter gewichten gaan trainen, maar het is niet dat ik naast vet ook afscheid heb moeten nemen van al mijn spieren. Ook al was dit niet het doel ben ik ook in gewicht afgevallen: ongeveer 3,5 kilo. Dit zal niet alleen vet zijn, maar ook een gedeelte spier die ik ben verloren. Je mag deze kuur maximaal 2 keer per jaar doen, maar ik weet niet of ik deze kuur weer ga doen. Ik zou deze kuur wel aanraden als je vergelijkbare doelen hebt als ik.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.